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Mele Emanuele

Mele Emanuele

Professeur-e HES Assistant-e

Compétences principales

Tourisme

Digitalisation

Digital Marketing

Valorisation du patrimoine

Architectural Heritage and Tourism

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Contrat principal

Professeur-e HES Assistant-e

Bureau: TP154

HES-SO Valais-Wallis - Haute Ecole de Gestion
Route de la Plaine 2, Case postale 80, 3960 Sierre, CH
HEG - VS
Domaine
Economie et services
Filière principale
Tourisme

Emanuele Mele est actuellement professeur assistant à la Haute école des sciences appliquées et des arts de Suisse occidentale en Valais, où il est également chercheur à l'Institut du tourisme (ITO). Il a obtenu son doctorat en sciences de la communication à l'Università della Svizzera italiana (USI), à Lugano (Suisse).

Ses recherches se concentrent principalement sur le marketing numérique pour l'hôtellerie et le tourisme, explorant divers domaines tels que la segmentation de la clientèle pour les hôtels, l'utilisation du marketing des médias sociaux par les destinations touristiques, la promotion du tourisme patrimonial et l'adaptation culturelle de la communication en ligne. M. Mele a utilisé des méthodes qualitatives et quantitatives pour ses recherches, de l'analyse des (grandes) données et de l'analyse de contenu automatisée à l'analyse thématique et sémiotique.

M. Mele met régulièrement à jour ses publications scientifiques (par exemple, chapitres de livres et articles de revues) sur Google Scholar.

BSc HES-SO en Tourisme - HES-SO Valais-Wallis - Haute Ecole de Gestion
  • Tourism
  • digital tourism
  • etourism

2025

Cultural tourists of the future: envisioning how digital technologies can shape heritage experiences in Europe
Chapitre de livre

Mele Emanuele

,  The Future of Cultural Tourism. 2025,  Bristol : Channel View

2024

Nachhaltiger Luxus - geht das?
Article professionnel ArODES

Aloys Bezinge, Magali Dubosson, Emanuele Mele, Roland Schegg

HTR Hotel-Revue,  2024, p. 54

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Résumé:

Im Dezember 2023 haben Forschende der HES-SO Valais-Wallis und der Hochschule für Wirtschaft in Freiburg Schweizer Gäste der 5-Sterne-Hotellerie zum Thema Nachhaltigkeit befragt. Das Ergebnis ist paradox.

Are all luxury guests the same? A benefit segmentation of 5-star hotel customers
Article scientifique

Mele Emanuele, Dubosson Magali, Schegg Roland

Journal of Hospitality and Tourism Insights, 2024

2023

Exploring travel blogs on tourism and landscape heritage :
Article scientifique ArODES
representations of the Swiss Alps

Emanuele Mele, Linde Egberts

Journal of heritage tourism,  Vol. 18, Issue 6, 785-806

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Résumé:

Alpine tourism is one of the most popular forms of travel. Despite the prominence of information and communication technology in shaping travel perceptions and behaviour, a research gap has been identified concerning how this phenomenon is represented online. By taking the case of Alpine tourism in Switzerland, in this qualitative research we use a thematic content analysis to investigate themes and narratives about Alpine landscape and tourism in 158 blog posts. Findings show, first, that Alpine tourism representations can be grouped into six themes: Accessible Mountains, Captured Landscapes, Isolated Land, Healing Place, Cultural Discovery, and Natural Heritage. Second, representational narratives that can be ascribed to the Authorised Heritage Discourse appear to coexist with counter-narratives where the purely visual and aesthetic aspects of the Alps are combined with critical, experiential, and cultural elements. Research implications include the role of visual experiences in heritage representation and commodification, and the importance of integrating blogs in mountain tourism destination websites.

Vers un tourisme axé sur les données
Rapport
Livre blanc à destination des décideurs politiques, acteurs du tourisme et fournisseurs de données

Mele Emanuele, Allemand Anouk, Ehrenzeller Luisa, Favre Pascal, Hofstädter Martine, Saviozzi Cristina, Schegg Roland, Atenas Anderson, Guillermo Rodrigo Corredor, Bruno Pasquier, Samah Posse, Laura Zermatten

2023,  Sierre : HES-SO,  107  p.

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How Employee Satisfaction Influences Guest Experiences in German Hotels
Rapport
Insights from an Analysis of Employer Reviews and Hotel Guest Feedback Data

Mele Emanuele, Schegg Roland

2023,  Sierre : Tourobs,  50  p.

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Résumé:

Authors: Pauline Crottaz, Veronica Marcelino Jorge, Neeveetha Ponnampalam & Thibaud Respond Students of the Bachelor of Science HES-SO (BSc) in Tourism, HES-SO Valais-Wallis. Coaches and final edition of report: Dr. Emanuele Mele & Prof. Roland Schegg Tourism Institute (ITO), HES-SO Valais-Wallis, Switzerland.

Pictures of a crisis. Destination marketing organizations’ Instagram communication before and during a global health crisis
Article scientifique

Mele Emanuele, Raffaele Filieri, Manuela De Carlo

Journal of Business Research, 2023

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2022

Online localization of UNESCO World Heritage: the case of the Austrian National Tourist Office
Chapitre de livre

Mele Emanuele

,  Handbook on Heritage, Sustainable Tourism and Digital Media. 2022,  Cheltenham : Edward Elgar Publishing

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Access: Digital media can enlarge access to information about heritage destinations
Chapitre de livre

Lorenzo Cantoni, Mele Emanuele

,  Handbook on Heritage, Sustainable Tourism and Digital Media. 2022,  Cheltenham : Edward Elgar Publishing

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User Experience and Usability: The Case of Augmented Reality
Chapitre de livre

Safak Korkut, Mele Emanuele, Lorenzo Cantoni

,  Handbook of e-Tourism. 2022,  Cham : Springer International Publishing

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2021

Visual Methods and Visual Analysis in Tourism Research
Chapitre de livre

Katharina Lobinger, Mele Emanuele

,  Handbook of e-Tourism. 2021,  Cham : Springer International Publishing

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Analyzing cultural tourism promotion on Instagram: a cross-cultural perspective
Article scientifique

Mele Emanuele, Peter Kerkhof, Lorenzo Cantoni

Journal of Travel & Tourism Marketing, 2021

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2020

A framework to analyze cultural values in online tourism visuals of European destinations
Chapitre de livre

Mele Emanuele, Katharina Lobinger

,  Destination management and marketing: Breakthroughs in research and practice. 2020,  Hershey : IGI Global

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Cultural localization in online heritage promotion
Article scientifique

Mele Emanuele, Peter Kerkhof, Lorenzo Cantoni

Journal of Heritage Tourism, 2020

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2018

Localization of tourism destinations' websites: theory and practices
Chapitre de livre

Mele Emanuele, Lorenzo Cantoni

,  Innovative Perspectives on Tourism Discourse. 2018,  Hershey : IGI Global

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2017

Localization of national tourism organizations websites: the case of ETC members
Chapitre de livre

Mele Emanuele, Lorenzo Cantoni

,  Information and Communication Technologies in Tourism 2017. 2017,  Cham : Springer International Publishing

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2016

Localising websites of national tourism organisations: the case of ETC members
Rapport

Mele Emanuele, Lorenzo Cantoni

2016,  Brussels : European Travel Commission,  24  p.

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2024

Aligning luxury and sustainability :
Conférence ArODES
insights from swiss 5-star hotel guests

Luisa Ehrenzeller, Emanuele Mele, Magali Dubosson, Roland Schegg

CBTS 2024 - Transforming tourism through more sustainable consumer behaviour

Lien vers la conférence

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