Valorisez vos réalisations phares sur People@HES-SO Plus d'infos
PEOPLE@HES-SO – Annuaire et Répertoire des compétences
PEOPLE@HES-SO – Annuaire et Répertoire des compétences

PEOPLE@HES-SO
Annuaire et Répertoire des compétences

Aide
language
  • fr
  • en
  • de
  • fr
  • en
  • de
  • SWITCH edu-ID
  • Administration
« Retour
Imboden Serge

Imboden Serge

Professeur-e HES Ordinaire

Compétences principales

Leadership

Management

Digitalisation

Strategic Management

Pédagogie active

Gestion de projets

Energy Management

  • Contact

  • Publications

  • Conférences

Contrat principal

Professeur-e HES Ordinaire

Téléphone: +41 58 606 90 39

Bureau: FOY

HES-SO Valais-Wallis - Haute Ecole de Gestion
Route de la Plaine 2, Case postale 80, 3960 Sierre, CH
HEG - VS
Domaine
Economie et services
Filière principale
Economie d'entreprise
Aucune donnée à afficher pour cette section

2024

Developing good practices and organisational resilience during the COVID-19 pandemic :
Article scientifique ArODES
a retrospective qualitative case study in a higher education institution

Bozica Krsmanovic, Rafaël Weissbrodt, Florian Bürki, Claude-Alexandre Fournier, Déborah Glassey-Previdoli, Serge Imboden, Line Pillet, Marion Repetti, Alexandre Santos Mella

Safety Science,  2024, 178, 106626

Lien vers la publication

Résumé:

The COVID-19 pandemic prompted authorities to enforce social restrictions and business closures, severely affecting the education sector and disrupting academic continuity. While existing studies have primarily focused on the evolution of learning environments, student and academic resilience, and educational policy responses, limited attention has been given to organisational resilience in higher education institutions. This paper addresses this gap by examining the impacts of the pandemic and organisational resilience components within a university of applied sciences. Using Chronicle Workshops and semi-structured interviews, this case study spans from the onset of the pandemic in March 2020 to June 2022, scrutinising the effects on various professions, including top and middle management, teachers, scientific, administrative, and technical staff. Key events included the initial lockdown and the subsequent shift to telework. Social tension during the implementation of COVID-19 certificates emerged as a noteworthy factor. The paper identifies best practices, including anticipative exchanges, investments in occupational health and safety, top-down crisis management, collegial decision-making, technology integration into work processes, creative pedagogical and assessment methods, leadership based on trust and autonomy, self-management, and a strong sense of solidarity. Recommendations for improvement encompass addressing siloed functioning, enhancing crisis communication, prioritising health and safety under normal circumstances, reflecting on technology’s limits in teaching, recognising commitment and skills, ensuring decision transparency, and providing post-crisis support. These findings underscore the significance of considering both social and technical aspects in organisational responses to crises like the pandemic. Strengthening managerial capacity to support staff is crucial for enhancing resilience against future threats.

Tableau de bord alimentaire :
Article professionnel ArODES
piloter vers un avenir durable

Dina Vashdev, Serge Imboden

E-agil : bulletin de la vulgarisation en milieu rural,  No. 1, pp. 6-7

Lien vers la publication

Digitaler Wandel in der Berufsbildung und die Rolle der Schulleitun :
Rapport ArODES
Erkenntnisse, Handlungsoptionen und Umsetzungsempfehlungen

Serge Imboden, Stephan Schumann, Deborah Glassey-Previdoli, Andreas Harder

2024,  Constance : Universität Konstanz Sierre : HES-SO Valais-Wallis,  17 p.

Lien vers la publication

Résumé:

Die immer weiter fortschreitende Digitalisierung durchdringt alle Lebensbereiche unserer Gesellschaft und fordert unser Bildungssystem heraus. Die Schulleitungspersonen sind mehr denn je gefordert, mit dieser rasanten Entwicklung mitzuhalten. Ihre Rolle in der Schule ist es, einerseits die Rahmenbedingungen zu gestalten und andererseits durch ihr Führungsverhalten massgeblich zum Gelingen des Wandels beizutragen. Damit dies besser gelingt, sollten empirisch gewonnene Daten beigezogen werden. In Zusammenarbeit mit der Universität Konstanz wurde in dem vom Staatssekretariat für Bildung, Forschung und Innovation (SBFI) geförderten Projekt im Zeitraum von November 2019 bis Januar 2020 erstmals systematisch für die Schweiz der Stand der digitalen Transformation an den beruflichen Schulen erfasst. Die folgenden Ausführungen zeigen der Schulleitung, gestützt auf die Erhebungsresultate und wissenschaftlichen Befunde, Handlungsoptionen und Umsetzungsempfehlungen auf. Auch wenn die Erhebung unmittelbar vor dem Ausbruch der Covid-19-Pandemie erfolgte, sind die Empfehlungen generalisierbar. Diese befundgestützten Ausführungen und Handlungsempfehlungen können von Schulleitungen als Leitlinien für das Voranbringen des digitalen Wandels in der Schule genutzt werden. Dabei gilt es ohne Zweifel, die schulspezifischen Bedingungen zu berücksichtigen und die Strategien und Handlungen an diese möglichst optimal anzupassen. Aber eines gilt sicher: Ohne eine aktive und involvierte Schulleitung gelingt der digitale Wandel in der Schule nicht!

2023

Same, but different? :
Article scientifique ArODES
digital transformation in swiss vocational schools from the perspectives of school management and teachers

Martina Rauseo, Andreas Harder, Deborah Glassey-Previdoli, Alberto Cattaneo, Stephan Schumann, Serge Imboden

Technology, knowledge and learning,  2023, vol. 28, pp. 407–427

Lien vers la publication

Résumé:

The COVID-19 pandemic has further highlighted the importance of the digital transformation of educational organizations. The effects of this transformation process are not limited to the classroom level but extend into various areas of the school, such as Equipment and Technology, Strategy and Leadership, Organization, Employees, and Culture. Against this background, we assessed the status quo of the digital transformation in Swiss vocational schools from the perspective of both school management members and teachers. For this endeavor, two surveys were conducted: the first one in the period from November 2019 to January 2020 (school management members) and the second one between June and September 2020 (teachers). In total, 202 school management members and 1,739 teachers from 62 schools participated in the study. The results of the analyses indicate that the digitization-related dimensions of Strategy and Leadership, as well as Pedagogical IT Support, were perceived better by school management members, whereas teachers considered the areas of Digital Competencies, Attitudes, and Culture to be more advanced. Furthermore, linear regression models show that the dimensions considered important when assessing the status quo of digital transformation differ between the groups. The results emphasize the importance of communication between and the inclusion of all school stakeholders for the successful management of the digital transformation.

Effective and efficient leadership
Chapitre de livre ArODES

Serge Imboden

Dans Andersen, Veslemøy, Lelieveld, Huub, Motarjemi, Yasmine, Food safety management : a practical guide for the food industry  (pp. 905-917). 2023,  London : Academic Press

Lien vers la publication

Résumé:

What makes a “good boss” a good manager? This is a question that has always intrigued leadership and management theorists. Various models and theories of leadership have been put forward both to explain leadership success and to deliver recommendations for action to improve leadership practice or to solve problems. The overview model of effective and efficient leadership distinguishes between six partly interacting basic elements of effective leadership: First, a good leader should be aware of the external, and second, the internal influencing factors and influence them directly or indirectly in favor of his or her own organization. Third, both personal characteristics such as extraversion, conscientiousness, or intelligence and the fourth core element of motives and motivated action have an impact on leadership behavior. Fifth, a good leader needs instruments that increase the efficiency of the implementation, and sixth, a professional leader needs leadership competencies (do the right things), management competencies (do the things right), and entrepreneurship competencies that make effective and efficient leadership possible in the first place. Some guidelines for action are intended to help leaders put the theory into practice.

2021

Führung in Zeiten der digitalen Transformation :
Article professionnel ArODES
Schulleitungen als Treiber des Wandels?

Deborah Glassey-Previdoli, Serge Imboden

Berufs- und Wirtschaftspädagodik,  2021, Nr. 41, S. 1-19

Lien vers la publication

Résumé:

The digital transformation is moving Swiss VET schools and represents a profound development of educational institutions, affecting both the teaching and organisational levels of the school. The successful management of this change is primarily the responsibility of school management. With the help of two quantitative surveys of school management members (n = 306), the digital development status of Swiss VET schools was recorded immediately before the outbreak of the Corona crisis (11/2019 - 01/2020) and in spring 2021. In addition, the extent to which the leadership style of the test persons is related to this development is investigated. The results show an improved perception of the level of digital development (d = .420) over the course of the pandemic. At the same time, a decrease in digital barriers can be observed. As expected, only minor correlations with school leadership actions could be observed during this short time period. The planned third survey in 2022 will provide clarity in this regard.

Management de l’innovation et design thinking :
Chapitre de livre ArODES
la formation enseignante de demain, challenges organisationnels et défis pour la recherche

Isabelle Capron Puozzo, Serge Imboden

Dans Capron Puozzo, Isabelle, Innovation et stratégie au coeur de la recherche dans la formation enseignante  (Pp. 89-149). 2021,  Louvain-la-Neuve : EME éditions

Lien vers la publication

D’une cartographie d’aujourd’hui vers l’avenir de la relève scientifique
Chapitre de livre ArODES

Isabelle Capron Puozzo, Fabio Di Giacomo, Serge Imboden

Dans Capron Puozzo, Isabelle, Innovation et stratégie au coeur de la recherche dans la formation enseignante  (Pp. 57-85). 2021,  Louvain-la-Neuve : EME éditions

Lien vers la publication

2020

Leitungshandeln an beruflichen Schulen
Article scientifique ArODES

Serge Imboden, Stephan Schumann, Matthias Conrad

Zeitschrift für Pädagogik,  2020, Bd. 66, Nr. 5, S. 699-726

Lien vers la publication

Résumé:

Die vorliegende Studie verfolgt zwei grundlegende Ziele: erstens eine systematische Erfassung zentraler Bereiche des Schulleitungshandelns an beruflichen Schulen in der Schweiz und zweitens die empirische Überprüfung der Wirksamkeit eines einjährigen Trainingsprogramms zur Förderung relevanter Führungskompetenzen von Schulleitenden. Das hierfür entwickelte Training umfasste eine Serie von Führungskräfte-Workshops mit kombinierten Coachings. Auf Basis einer quasi-experimentellen Untersuchung mit Experimental- und Kontrollgruppe wurde die Wirksamkeit der Intervention mehrperspektivisch untersucht. Die Ergebnisse der Studie machen deutlich, dass an den 29 betrachteten Schulen die transformationale Führung der dominierende Führungsstil der Schulleitenden darstellt. Darüber hinaus zeigt sich, dass die Lehrpersonen (N = 607) das Leitungshandeln der Schulleitenden im Mittel weniger positiv bewerten als dies die Mitglieder der Schulleitung (N = 101) tun. Aus Sicht der Schulleitenden lassen sich vereinzelte positive Effekte auf das Leitungshandeln identifizieren, welche auf das Trainingsprogramm zurückgeführt werden können.

Schulleitungshandeln in Zeiten der digitalen Transformation :
Article professionnel ArODES
"Business as usual" oder "Alles ist neu"?

Andreas Harder, Serge Imboden, Deborah Glassey-Previdoli, Stephan Schumann

bwp@ Profil 6,  2020, no 6, pp. 1-17

Lien vers la publication

Résumé:

Die erfolgreiche Bewältigung der Anforderungen des digitalen Wandels bedingt in den Schulen um-fangreiche Schulentwicklungsprozesse. Bei der Initiierung und Umsetzung dieser Prozesse kommt der Schulleitung eine zentraleBedeutung zu. Das kooperative Projekt „Digitaler Wandel in der Berufsbil-dung und die Rolle der Schulleitung“ setztan dieser Stelle an: Es untersucht erstens den „digitalen IST-Zustand“ beruflicher Schulen in der Schweiz und zweitens den Einfluss des Schulleitungshandelns auf den digitalen Wandel der Schule. Im vorliegenden Beitrag wird insbesondere darauf eingegangen, ob die Schulleitungen diesen Wandel als „normalen“ Schulentwicklungsprozess wahrnehmen oder ob sich dieser hiervon unterscheidet. Zu diesemZweckwurde eine umfassende Online-Befragung in der ge-samten Schweiz im Zeitraum von November 2019 bis Januar 2020 durchgeführt. Insgesamt haben n = 630 Schulleitungsmitglieder aus n = 177 beruflichen Schulen aus 23 der 26 Kantone der Schweiz und dabei allen vier Sprachregionen an der Studie teilgenommen.Erste deskriptive Befunde zeigen, dass dem digitalen Wandel grundsätzlich eine (sehr) hohe Priorität (61%) beigemessen wird. Vom Großteil der Probanden wird der allgemeine Entwicklungsstand ihrer Schule hinsichtlich des digitalen Wandels als (eher) fortgeschritten eingestuft (68%), nur 27% bezeich-nen den Stand als wenig/nicht fortgeschritten. Zugleich berichten die Befragten, dass sich der digitale Wandel im Hinblick auf die benötigten finanziellen Ressourcen, die (erwartete) Geschwindigkeit sowie bzgl. der Komplexität von anderen Schulentwicklungsprozessen unterscheidet.

Covid-19 et avenir numérique
Article professionnel ArODES

Serge Imboden, Deborah Glassey-Previdoli, Stephan Schumann, Andreas Harder

Panorama,  2020, no 4, pp. 16-17

Lien vers la publication

Résumé:

Les écoles professionnelles étaient bien préparées à la crise du coronavirus, grâce à des processus et à des supports d'apprentissage numérisés. C'est ce qui ressort d'une enquête menée peu avant la pandémie. Néanmoins, quatre directeurs d'école sur cinq estiment que les compétences numériques du corps enseignant ne sont pas suffisantes.

COVlD-19 und die digitale Zukunft
Article professionnel ArODES

Serge Imboden, Deborah Glassey-Previdoli, Stephan Schumann, Andreas Harder

Panorama,  2020, Nr. 4, S. 16-17

Lien vers la publication

Résumé:

Die Berufsfachschulen waren dank digitalisierten Prozessen und Lernmedien gut auf die COVlD-19-Krise vorbereitet. Dies zeigt eine kurz vor der Krise durchgeführte Befragung. Dennoch glauben vier von fünf Schulleitungsmitgliedern, dass die digitalen Kompetenzen des Kollegiums nicht ausreichen.

2015

So führen die Chefs der Berufsfachschulen :
Article professionnel ArODES
Leadership in der Berufsbildung

Serge Imboden, Lara Forsblom, Stephan Schumann, Matthias Conrad

Panorama - Fachinformationen für Berufsbildung, Berufsberatung und Arbeitsmarkt,  2015, Nr. 4, pp. 14-15

Lien vers la publication

Résumé:

Lehrpersonen an Berufsfachschulen beurteilen die Führungskompetenzen der Schulleitenden kritischer als diese selbst. Die Schulleitenden führen vorwiegend auf Basis von gemeinsamen Zielen, Vertrauen und Loyalität. Dieser ührungsstil hängt mit einer konstruktiven Arbeitsatmosphäre und der Förderung des Schulklimas zusammen.

Méthodes de conduite des directions d’écoles professionnelles :
Article professionnel ArODES
leadership dans la formation professionnelle

Serge Imboden, Lara Forsblom, Stephan Schumann, Matthias Conrad

Panorama - Informations spécialisées pour la formation, l'orientation et le marché du travail,  2015, no 4, pp. 14-15

Lien vers la publication

Résumé:

Les enseignants en école professionnelle se montrent plus critiques dans l’évaluation des directions d’écoles que ces dernières lors de leur autoévaluation. Les directions adoptent une conduite principalement fondée sur des objectifs communs, la confiance et la loyauté. Ce style de conduite dépend d’une atmosphère de travail constructive et de l’encouragement du climat scolaire.

2024

Driving local food systems towards resilience
Conférence ArODES

Dina Vashdev, Serge Imboden

Proceedings of the 2023 RSA Winter Conference

Lien vers la conférence

Effekte innovativen Schulleitungshandelns auf die Integration von ICT in Lehr- und Lernprozesse
Conférence ArODES

Andreas Harder, Stephan Schumann, Serge Imboden

Proceedings of the GEBF 2024

Lien vers la conférence

2023

What have we learned from the pandemic? :
Conférence ArODES
a socio-technical case study on crisis management and its impact on work activities in a higher academic institution

Bozica Krsmanovic, Florian Bürki, Claude- Alexandre Fournier, Déborah Glassey-Previdoli, Serge Imboden, Line Pillet, Marion Repetti, Alexandre Santos Mella, Rafaël Weissbrodt

Proceedings of Organizational design and management conference

Lien vers la conférence

Résumé:

The COVID-19 pandemic had a severe impact on educational institutions. This paper presents the results of a multidisciplinary case study conducted at a university of applied sciences in Switzerland. The study aimed to understand how the pandemic affected the activities of different professions, how staff perceived the measures taken by senior management, what good practices were developed and what elements should be improved following this period of instability. The study was based on a multi-method qualitative design, combining documentary research, chronicle workshops, and semi-structured interviews. The paper focuses on three findings. First, we present a story of how the institution dealt with the pandemic. For each chapter of this story, we list the typical problems faced by managers and staff. Second, we show how different professionals were affected by the crisis and what new skills and practices they have developed. Finally, we analyse the impact of the pandemic using a socio-technical approach. The analysis of the focus groups led to the identification of 7 chapters and 18 typical situations. The pandemic affected main professions of the institution in very different ways. Within a few weeks, teachers had to switch to online teaching. They developed new skills and experimented with new pedagogical approaches. Administrative staff struggled with teleworking, which had not been widely practised in these professions. They were also faced with additional responsibilities, particularly related to managing the sanitary measures. The pandemic gave some of them greater autonomy and responsibility, at least temporarily. The use of online meetings quickly became the norm and is still very common today. Cleaning and technical staff were heavily involved in implementing hygiene measures and disinfecting premises. They were very active even though the premises were often empty, leading them to question the purpose of this activity. Finally, managers had to take responsibility for the health and safety of staff and students, as well as the continuity of teaching and other priority activities, in a complex, tense and everchanging context. The sharing of experience and skills between managers in different parts of the institution proved crucial. Finally, local managers played an important role in supporting their teams and maintaining social ties. Future studies could explore some of these issues in more depth. It would also be useful to compare case studies, in order to identify regularities and better understand which factors are important for the resilience of an academic institution.

Réalisations

Médias et communication
Nous contacter
Suivez la HES-SO
linkedin instagram facebook twitter youtube rss
univ-unita.eu www.eua.be swissuniversities.ch
Mentions légales
© 2021 - HES-SO.

HES-SO Rectorat