Highlight your achievements on People@HES-SO More info
PEOPLE@HES-SO – Directory and Skills inventory
PEOPLE@HES-SO – Directory and Skills inventory

PEOPLE@HES-SO
Directory and Skills inventory

Help
language
  • fr
  • en
  • de
  • fr
  • en
  • de
  • SWITCH edu-ID
  • Administration
« Back
Quercia Francesca

Quercia Francesca

Cheffe de projet de recherche

Main skills

Méthodologie qualitative

Ethnographie

Travail social

Sociologie des professions

Politique culturelle

Politiques urbaines

Inégalités sociales

  • Contact

  • Teaching

  • Research

  • Publications

  • Conferences

Main contract

Cheffe de projet de recherche

Desktop: Bâtiment C - C0

Haute école de travail social et de la santé - Lausanne
Chemin des Abeilles 14, 1010 Lausanne, CH
HETSL
BA HES-SO en Travail social - Haute école de travail social et de la santé - Lausanne
  • Discipline et profession du travail social

Ongoing

Nouveaux dispositifs, nouvelles dispositions. Les effets des dispositifs d’insertion bas seuil sur les jeunes sans qualifications (7325)

Role: Collaborator

Requérant(e)s: Delay Christophe, HETSL (HES-SO)

Financement: Fonds national suisse de la recherche scientifique (FNS), division Sciences humaines et sociales (division I)

Description du projet :

Ces dernières décennies, l’intégration professionnelle des jeunes est devenue une mission prioritaire des politiques sociales en Suisse tant à l’échelon cantonal qu’à l’échelon communal où, pour palier aux difficultés de certains à participer aux dispositifs centralisés, des dispositifs bas seuil de proximité ont vu le jour. Ce projet vise à saisir quels effets de socialisation les pratiques des travailleurs sociaux (TS) ont sur les comportements des jeunes qui y entrent, et comment ils affectent (ou non) une fois sortis des dispositifs, leurs trajectoires vers la formation, l’emploi, le chômage ou la carrière parentale. Mobilisant une approche dispositionnelle propre aux théories de Bourdieu ainsi qu’aux critiques avancées par Berger & Luckmann, Lahire ou Darmon, l’étude s’intéresse aux processus d’intériorisation, réactivation, renforcement ou transformation/conversion des dispositions chez les jeunes durant leur passage en institution, pour voir dans quelle mesure, celles-ci sont (ou non) durables dans le temps et peuvent être transposées dans différents domaines de pratique ou autres contextes que celui de l’apprentissage.
Cherchant à visibiliser le travail pédagogique des TS, ce projet alimentera aussi les débats politiques autour de la prolongation de la scolarité obligatoire à Genève.

Research team within HES-SO: Quercia Francesca

Partenaires académiques: Delay Christophe, HETSL (HES-SO); Avramito Maurice, HETSL (HES-SO; Schultheis Franz, (Université de Saint-Gall)

Durée du projet: 01.03.2020 - 28.02.2024

Statut: Ongoing

2025

« Remobiliser » par les arts
Professional paper ArODES

Christophe Delay, Francesca Quercia, Maurice Avramito

ActualitéSociale,  2025, 20-21

Link to the publication

Summary:

Pour faciliter l’insertion socioprofessionnelle des jeunes, des dispositifs utilisant le medium artistique émergent en Suisse. Si l’art favorise leur remobilisation, il semble atteindre ses objectifs surtout auprès des plus doté·e·s de ressources.

«Remobiliser» par les arts :
Professional paper ArODES
des effets ambivalents

Christophe Delay, Francesca Quercia, Maurice Avramito

Reiso : revue d'information sociale,  2025, 1-5

Link to the publication

Summary:

Pour faciliter l’insertion socioprofessionnelle des jeunes, des dispositifs utilisant le medium artistique émergent en Suisse. Si l’art favorise leur remobilisation, il semble atteindre ses objectifs surtout auprès des plus doté·es de ressources.

Nutzen von Kunst bei der Remobilisation?
Professional paper ArODES

Christophe Delay, Francesca Quercia, Maurice Avramito

SozialAktuell,  2025, 20-21

Link to the publication

Summary:

Um junge Menschen auf ihrem Weg der sozialen und beruflichen Integration zu unterstützen, werden in der Schweiz immer häufiger künstlerische Ansätze gewählt. Bei welchen jungen Menschen funktionieren diese Ansätze besonders gut?

2022

Sur l’utilité du concept beckerien de « monde de l’art » afin d’appréhender un objet multiniveau :
Scientific paper ArODES
le cas des projets de théâtre dans les quartiers populaires

Francesca Quercia

Bulletin de Méthodologie Sociologique,  2022, vol. 156, pp. 57–91

Link to the publication

Summary:

On the usefulness of the Beckerian concept of “art world” in order to apprehend a multilevel object. The case of theatre projects in working-class neighborhoods. Since the 2000s, there has been renewed reflection on the ways in which Social Scientists should look at the articulation between scales of data analysis and observation. Far from being fixed, these scales can evolve over the course of an investigation, through a dialectical relationship between data analysis and its progressive conceptualization. Based on these reflections, this article illustrates how the articulation between these scales was conceived in my PhD thesis. This comparative ethnographic research focused on theatre projects that took place in working-class neighborhoods and on the emergence of a professional ‘world’, at the intersection of urban and cultural policies, professional theatre, socio-cultural activities and social movements. An initial problem statement was possible thanks to the reading of numerous research works, but I widened my analytical focus following a series of observations in the field. This led me to readjust my methodological tools and to rely on the Beckerian concept of the ‘Art World’. However, some modification to this concept was also necessary in order to make it heuristic for my study. The Beckerian theory proved useful for my study as long as we take into account the existence of ‘power struggles’ between individuals who are differently positioned in the social space (public authorities, artists and related workers, social workers, etc.) and return individual interactions to their original social structure.

2021

Les associations théâtrales dans les quartiers populaires :
Scientific paper ArODES
entre politisation et action publique

Francesca Quercia

Swiss journal of sociology = Revue suisse de sociologie = Schweizerische Zeitschrift für Soziologie,  2021, vol. 47, no. 3, pp. 431-449

Link to the publication

Summary:

For about thirty years now, in the context of urban policies, number of theater associations carry out projects in working-class neighborhoods providing active participation of their inhabitants. Based on an ethnographic survey in France and Italy, this article highlights the discursive politicisation processes within these associations. Participatory theatre provides a framework a priori conducive to generate “public spirited-political conversations”. However, these processes can be hampered by a set of public funding constraints.

Faire participer par le théâtre dans un quartier populaire de Turin
Scientific paper ArODES

Francesca Quercia

Participations,  2020, no. 26-27 , pp. 251 à 275

Link to the publication

Summary:

Over the last thirty years or so, a number of urban renovation programs have been implemented in European towns and cities. As part of this, several theater associations have carried out projects in working-class neighborhoods to encourage the active participation of their inhabitants. Drawing on an ethnographic survey undertaken in a Turin neighborhood, this article highlights these associations’ social role and the way they position themselves in the face of institutional expectations. The desire to be part of local policies and to obtain public funding heavily influences the ability of arts-based associations to include the most disadvantaged fringe of the working classes. This desire also has an impact on the place given to these members of the working class and on their level of participation in the associations.

Donner la parole aux immigré·es :
Scientific paper ArODES
tensions et paradoxes du théâtre participatif (Turin, Italie)

Francesca Quercia

Politix,  2020, no. 131, pp. 83 à 103

Link to the publication

Summary:

Over the last thirty years, with the redefinition of cultural and urban policies, artists have been assigned social missions: strengthening social ties, contributing to breaking down barriers in working-class neighborhoods and the integration of immigrants. This process concerns many European countries, including Italy. As part of urban renewal programs, many theater associations have become involved in working-class neighborhoods. They have proposed artistic projects with immigrants, with a dual purpose of “integration” and “empowerment” of the projects’ participants. Based on an ethnographic survey carried out within a theater association in Turin, this article examines how its director succeeded in forging a recognized professional role, by appointing herself as an intermediary between immigrants and Italian society. Although her goal was to emancipate these immigrant populations, she faced many contradictions during the implementation of her projects. Despite her antiracist beliefs, she ended up contributing to the minoritization of immigrants. Based on a triple dynamic—of “racialization,” “ethnicization,” and “culturalization”— this process consigns minorities to a radical otherness, over which they have little power.

2020

Les mondes de l'action théâtrale :
Book ArODES
dans les quartiers populaires en France et en Italie

Francesca Quercia

2020,  Paris : Dalloz,  558 p.

Link to the publication

Summary:

L’ouvrage de Francesca Quercia examine l’action théâtrale dans les quartiers populaires et il nous donne à voir l’émergence d’un « monde » social et professionnel, à l’intersection des secteurs de la politique de la ville et de la culture, du théâtre professionnel, de l’animation socio-culturelle et des mouvements sociaux. L’analyse de cet « espace interstitiel », comme elle le désigne, est importante car celui-ci cristallise de nombreuses tensions et évolutions plus larges, qui travaillent tant l’action publique et le monde associatif que le traitement des catégories populaires. Cet espace met en jeu les différentes conceptions du rôle politique et émancipateur de la culture, autour du débat entre démocratie et démocratisation culturelle, notamment. Il donne à voir les transformations contemporaines du monde associatif, un univers qui se professionnalise depuis plusieurs décennies mais qui est également marqué par des logiques fortes, et à certaines égards croissantes, d’amateurisme ; un univers qui dépend également de systèmes de financements de plus en plus complexes et contraignants, et qui obéit à des injonctions souvent contradictoires, en particulier quant au rapport aux publics visés. Ce monde de l’action théâtrale se réclame enfin de la participation des habitants des quartiers populaires et donne à voir les tensions dans lesquelles celle-ci est régulièrement prise : comment faire de l’empowerment avec des populations qui sont définies avant tout sur la base des handicaps dont elles sont censées être les porteuses ? Ce sont donc des questions importantes, et l’ouvrage de Francesca Quercia apporte des contributions notables tant à la sociologie des professions, de la culture, de l’action publique que des associations. Mais ce sont également des enjeux politiques essentiels, et en ce sens ce livre s’adresse aussi à un public plus large que le seul univers académique spécialisé.

Faire participer par le théâtre dans un quartier populaire de Turin
Scientific paper

Quercia Francesca

Participations, 2020 , vol.  1-2, no  26-27

2021

Giving a voice to immigrants :
Conference ArODES
tensions and paradoxes in participatory theater (Turin, Italy)

Francesca Quercia

Proceedings of the Migration Conference 2021 : selected papers

Link to the conference

Summary:

Over the last thirty years, with the redefinition of cultural and urban policies, artists have been assigned social missions: strengthening social ties, contributing to breaking down barriers in working-class neighborhoods, and integrating immigrants. This process has taken place in many European countries, including Italy. As part of urban renewal programs, many theatre associations have become involved in working-class neighborhoods. They have created art projects involving immigrants, with a dual purpose of “integration” and “empowerment”. Based on an ethnographic study in a theatre association, this article illustrates how its director tried to empower immigrants, but was faced with a set of contradictions. Despite her antiracial beliefs, she ended up contributing to the minoritization of immigrants. This process confines minorities to a radical otherness over which they have little power.

Achievements

Media and communication
Contact us
Follow the HES-SO
linkedin instagram facebook twitter youtube rss
univ-unita.eu www.eua.be swissuniversities.ch
Legal Notice
© 2021 - HES-SO.

HES-SO Rectorat